Γράφει ο Πάρης Παπαχρήστος Διαιτολόγος Διατροφολόγος στην Αθήνα, M.Sc.
Με τον όρο μικρόκοσμο, αναφέρομαι στο περιβάλλον που μπορείς να διαχειριστείς, όπως το τραπέζι που εργάζεσαι στο σπίτι και στο γραφείο, στο ψυγείο σου, ακόμη και στο αμάξι σου όταν πηγαίνεις στην εργασία. Έχεις αναρωτηθεί ποτέ πώς επιδρούν τα ερεθίσματα αυτού του περιβάλλοντος στις διατροφικές σου συνήθειες;
Οπτικάερεθίσματα και Διατροφικές τάσεις
Έρευνα που έχει γίνει σε σχολικό κυλικείο δείχνει ότι εάν γίνει το τζάμι του ψυγείου με τα παγωτά αδιαφανές μειώνονται οι πωλήσεις τους. Ακόμη, αν προστεθεί ένα μπολ φρούτων δίπλα στο ταμείο αυξάνονται οι πωλήσεις τους.
Αλλά τα παιδιά δεν είναι τα μόνα που επηρεάζονται έντονα από οπτικές ενδείξεις…
Στη μεθοδολογία που εφαρμόζω στο γραφείο και στις εξ΄αποστάσεως συνεδρίες, εργάζομαι για την προσαρμογή των σπιτιών και των χώρων εργασίας σου με τρόπους που σου διευκολύνουν και σου αυτοματοποιούν θρεπτικές επιλογές τροφίμων και δραστηριοτήτων.
Τι μπορείς να κάνεις λοιπόν;
Για τη διατροφή σου:
– Τοποθέτησε φρέσκα φρούτα, λαχανικά, νερό και άλλες θρεπτικές επιλογές σε εύκολα σημεία στο ψυγείο σου και στο επίπεδο των ματιών σου.
– Κράτησε τα τρόφιμα που δεν μπορείς να αντισταθείς μακριά από το ορατό σου πεδίο, για παράδειγμα στο πίσω μέρος των ντουλαπιών ή ακόμα καλύτερα εντελώς εκτός σπιτιού. Είναι πολύ πιο εύκολο να διαχειριστείς την επιθυμία να φας μια πολύ γευστική μπάλα παγωτού στο αγαπημένο σου ζαχαροπλαστείο, από ότι να προσπαθείς να μη φας κάθε βράδυ από το οικογενειακό παγωτό που έχεις στο ψυγείο σου βλέποντας τηλεόραση…
– Αν η κουζίνα του γραφείου που εργάζεσαι είναι πάντα γεμάτη με γλυκά (π.χ. ντόνατς) ή άλλους διατροφικούς πειρασμούς, σκέψου τρόπους να αποφύγεις να πας εκεί. Μπορείς να παραγγείλεις τον απογευματινό σου καφέ απ΄έξω, αντί να τον ετοιμάσεις στηνεσπρεσιέρα της κουζίνας;
Για την άσκηση σου:
– Έχεις δύο βαράκια ή λάστιχα γυμναστικής σε ένα καλάθι κοντάστηντηλεόραση και χρησιμοποίησε τα όταν βλέπεις ταινία ή σειρά.
– Τοποθέτησε τα αθλητικά σου παπούτσια σε σημείο που να φαίνονται εύκολα όταν ανοίγεις τη ντουλάπα.
Εάν όλα τα παραπάνω σου φαίνονται υπερβολικά απλά ή και προφανή, ίσως υποεκτιμάς τη δύναμη της γρήγορης συμπεριφοράς behavioral economics. Ακόμα και οι ερευνητές που μελετούν τα αποτελέσματα υπόκεινται στην επιρροή αυτής της συμπεριφοράς!
Πιο συγκεκριμένα…
Σε μια μελέτη, μια ομάδα ειδικών διατροφής παρακολούθησε μια διάλεξη στην οποία εξέτασαν έρευνες και παρακολούθησαν βίντεο που έδειξαν ότι οι άνθρωποι τρώνε περισσότερο όταν χρησιμοποιούν μεγαλύτερα μπόλ.
Αμέσως μετά τη διάλεξη, βρέθηκαν σε μια εκδήλωση (ως μέρος της μελέτης). Όσοι έλαβαν μεγαλύτερα μπολ, κατανάλωσαν περισσότερο παγωτό από εκείνους που έλαβαν μικρότερα μπολ. Έπειτα αρνήθηκαν ότι το μέγεθοςτου μπολ επηρέασε την κατανάλωσή τους σε παγωτό.
Δεν φτάνει η θέληση!
Η άποψή μου είναι ότι ακόμη κι εγώ που σου παρουσιάζω αυτή τη μελέτη και σου εξηγώ πως δουλεύει ο εγκέφαλος μας αν βρεθώ σε ένα μικρόκοσμο που δεν λειτουργεί υπέρ μου, θα ενδώσω. Ναι λοιπόν στο να αλλάξεις τις διατροφικές σου συνήθειες, αλλά αυτό δεν γίνεται με ευχές ή με πολύ θέληση, απαιτεί και στρατηγική!